Pravidla pro bezpečný pobyt v přírodě

Děti chtějí proměňovat svět kolem sebe, vidět změnu, vyrobit si, co potřebují nebo s čím si chtějí hrát - a to vše jim je v přírodě dostupné. Žádný obrázek ani video tuto zkušenost nenahradí. Přesto panují obavy, jestli je pobyt v přírodě pro děti bezpečný. 

V lesní školce pracujeme s riziky vědomě. Učíme děti pravidla, která společně dodržujeme, abychom rizika minimalizovali. Máme vždy při sobě lékárničku a máme vypracované krizové plány na různé situace, které by se mohly přihodit (zranění dítěte či alergická reakce, velký vítr - nebezpečí pobytu v lese; ztráta dítěte, požár, útěk šelmy z blízké minizoo, zamezení šíření parazitů či nakažlivé infekce vč. nemoci Covid-19 apod.). Krizové plány každý rok revidujeme a aktualizujeme. Průvodci jsou pravidelně proškolováni v kurzu 1. pomoci.

V následujících odstavcích představujeme situace, se kterými se v lesní školkce pravidelně setkáváme a pravidla, která dodržujeme, aby situace byly pro děti příležitostí k učení a ne hazardem. 


Podívejte se na následující předsudky - znáte je? A jak na ně odpovídá metodika přírodní pedagogiky?

Obecný předsudek: "Děti jsou nešikovné, takže nesmí mít k dispozici ostré nástroje, aby se nezranily."

Přírodní pedagogika: Ve školce se učíme pracovat s nožem krok za krokem v bezpečně vymezeném prostoru.

Vyřezávání je pro dítě vzácnou příležitostí jak zažít, že si dokáže samo něco vytvořit. Z kousku dřeva může vzniknout pokaždé nová hračka - meč, raketa, panáček, housenka. Důležité je, že se k této činnosti dítě dostává postupně. Nejprve pozorují ty, co vyřezávají - ať už jsou to dospělí nebo starší kamarádi. V řadě lesních školek dostávají děti ostrý nůž k narozeninám, obvykle k pátým. Do té doby pozorují mladší děti ty starší. Vidí, jak vypadá místo, kde lze vyřezávat, a jak s nožem zacházet. Také si do té doby vyzkouší práci s kuchyňským nožem s kulatou špičkou, kterým lze krájet měkké jablko nebo hada z těsta. Ve chvíli, kdy dítě dostává možnost pracovat s ostrým nožem, zná už pravidla, které pozorovalo. Děti hodně baví seřezávat kůru - k tomu se hodí čerstvé proutky lísky nebo bezu. Postupně začnou do kůry vyřezávat obrazce, seřezávat špičku, měnit tvar klacíku. Vidíte-li dítě pracovat se dřevem, všimněte si, jak je soustředěné, jak dokáže pracovat rukama od celé paže po drobné pohyby prstů. Může se stát, že se dítě řízne. Rány hned čistíme a ošetříme, pokud by se stalo, že by byla rána příliš hluboká, vyhledáme lékařskou pomoc s otázkou, zda je potřeba ránu zašít. Je to i zkušenost, jak funguje naše tělo, a také jak zvládat náročnou situaci.

Obecný předsudek: "Děti nemohou lézt na stromy, spadnou a zraní se."

Přírodní pedagogika: V přírodě je mnoho příležitostí trénovat lezení - každý pohyb je jiný, děti vše mnohokrát zkouší a pokud zpočátku padají, tak do měkkého listí. Děti lezou tam, kam mohou a umí.

Lezení je zážitek, při kterém dítě zapojí celé tělo. Nic jiného v tu chvíli neexistuje - jen tělo a kmen stromu, kámen nebo pařez, na který leze. Pokud lezeme v přírodě, žádný pohyb není stejný a to velmi prospívá rozvoji senzomotorických drah, tedy těch, které propojují různé části mozku s tělem. Ne náhodou pomáhá pestrý pohyb rozvoji řeči. Pokud se obáváme pádu, lze pro začátek vybrat jeden strom či keř s nízkými větvemi, pod kterým je pouze měkké listí a tráva. Úkolem nás dospělých je zkontrolovat strom a dopadovou plochu - klidně u toho přemýšlejme nahlas, ať i tuto dovednost předáváme dětem. Samotné lezení pak plně nechme na dětech. Je to právě pozornost, kterou děti potřebují věnovat pouze sobě a pohybu. Pokud u toho mají poslouchat ještě naše slovní pokyny, pozornost se tříští a nelze se divit, že pak bezradně čekají, co s tím uděláme. Je mnohokrát vyzkoušeno, že děti si poradí, třeba si i vzájemně pomohou, když jim k tomu dáme prostor a důvěru, což jsou klíčové podmínky volné hry.

Obecný předsudek: "Oheň je nebezpečný, děti se k němu nesmí přibližovat."

Přírodní pedagogika: Oheň je základní živel, vážíme si ho. Sedíme v kruhu okolo a u dospělých vidíme, jak s ním zacházet.

Úlohou předškolního vzdělávání je zažít základní principy tohoto světa. Vzpomeňte si, jak děti milují hru s vodou. Fascinuje je vše, co létá vzduchem. A nikdy je neomrzí mísit písek s blátem nebo rostlinami. Stejně tak potřebují poznat, jak funguje oheň. Oheň je základ tolika jevů, že nemůžeme dělat, jako by neexistoval. Lze ho pozorovat z bezpečné vzdálenosti. Děti vidí dospělé, jak oheň zakládají, udržují, někdy na něm vaří. Děti se mohou po dohodě s dospělými zapojit. Tím se naučí dobré a bezpečné návyky. U ohně vždy s dětmi dospělý v klidu sedí a pozoruje, jak děti obezřetně poznávají, co oheň umí - co hoří, jaké má barvy, jak voní a hřeje. Ohniště je ohraničené, se sezením okolo v takové vzdálenosti, že lze dobře projít mezi sedícími dětmi a ohněm, v blízkosti konev s vodou. Děti sedí, dospělý mezi nimi - přikládá, a vypráví dětem, děti mohou mít klacíky, kterými dosáhnou do ohně, nevytahují je mimo prostor ohniště. Pokud někdo chodí, jde vždy vnějším okruhem za sedícími dětmi. Je to čas pro klid k vyprávění příběhů, nebo jen tichého spočinutí v teple.

Obecný předsudek: "Venku je často zima, děti mohou onemocnět."

Přírodní pedagogika: Umíme se obléknout do deště i do zimy. V zázemí máme teplo a náhradní oblečení na převléknutí.

Krédem lesních školek je "venku za každého počasí." Je tomu skutečně tak - jsme venku celý rok, každý den. Ať je venku jakkoli, potřebujeme udržet své tělo v suchu a teple. Nikdo ve školce netrpí zimou, horkem nebo promáčením. Ale může poznat, jak vypadá takové nepohodlí, a jak si může v tu chvíli pomoci - převléknout se, zahřát se. K tomu nám slouží zázemí, kde máme náhradní oblečení a přes zimu v něm každý den topíme. Na cestu lesem bereme sadu náhradního oblečení s sebou, a jsme vždy ve dvojici, aby se v případě akutní situace mohl jeden dospělý o dítě postarat, zatímco druhý zůstane se skupinou. Umět se obléknout do zimy, mokra i horka je dobrá dovednost do života. Pro rodiče to znamená pořídit více různých vrstev a typů oblečení na ven. Je třeba také počítat s tím, že se oblečení ušpiní. V průběhu roku přijdou blátivá období, kdy se neobejdeme bez nepromokavých kalhot a bot. V lesní školce nikdo dětem nebrání skočit do louže nebo tvořit s blátem, jsou to kouzelné momenty plné učení. I v souvislosti s aktuální pandemií často slyšíme, že pobyt venku nám všem rozhodně prospěje. Děti se venku postupně otužují, jsou odolné a přizpůsobivé - a to je dobrý základ pro zvládnutí mnoha změn, které je v životě čekají.

K pravidlům bezpečnosti patří i ochrana veřejného zdraví - zamezení šíření nakažlivých nemocí v kolektivu.

V případě, že přijde do školky dítě, které vykazuje známky nemoci, jsme v rámci ochrany veřejného zdraví jsme oprávněni odmítnout přijetí takového dítěte do kolektivu (bez nároku na vrácení školkovného). V případě, že se známky nemoci projeví v průběhu dne, bude ihned volán zákonný zástupce, a ten je povinen si dítě neprodleně vyzvednout (či pověřenou osobou). Dítě bude do té doby s jedním z průvodců ponecháno v izolaci od ostatních dětí. V případě podezření na respirační onemocnění, je dítěti i průvodci nasazena rouška. Po odchodu dítěte domů, bude jurta vydesinfikována a min. 30min. větrána. Pak teprve bude považována za bezpečnou pro ostatní děti.

V případě, že bude školce nařízena karanténa příslušnou krajskou hygienickou stanicí, bude uzavřen provoz školky. Bude-li to zdravotní stav průvodců umožňovat, budeme pro vás připravovat distanční výuku (inspiraci pro činnosti s dětmi doma či venku).  V případě, že karanténa bude delší než 14 dnů, bude úměrně délce karantény snižováno školkovné. Omezený provoz po dobu do 14 dnů, není důvodem pro snižování školkovného. Školkovné bude sníženo na 80% v případě omezeného (zrušeného) provozu LMŠ delším než 14 dnů a kratším než 2měsíce.

Omezit provoz či přerušit provoz lze jen ze závažných důvodů uvedených ve smlouvě mezi LMŠ a zákonnými zástupci dítěte.

e-mail: info@skritek-pohadka.cz
Zavolejte nám: tel.: +420 606 549 800

© 2023 Lesní mateřská škola skřítka Pohádky, z.s.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky